Salt Dough – Part 2

Lamanya tak update blog.. bila bercuti mood menulis pun hilang!! Liat betul nak start menulis, padahal dah banyak aktiviti yang kami buat lepas cuti sekolah ni!.. Tunggu punya tunggu, dah masuk bulan April.

Lepas buat salt dough hari tu, kami gunakan bentuk2 yang dah dibuat untuk diabadikan dalam wood plate sebagai signage yang boleh diletak kat pintu atau dinding.

So, kami proceed dengan process mewarna. Kami guna acrylic supaya warna tak keluar bila apply varnish. Mula2 warnakan wood plate dulu, saya suruh budak2 ni buat 4-5 garisan, ikut they all-lah maacammana nak gayakan, lepas tu warnakan tiap2 bahagian dengan warna yang digemari. Kemudian warnakan huruf2 dan bentuk-benutk yang dah dibuat.

Bila dah kering dan divarnish, lekatkan huruf2 dan bentuk2 yang dah diwarnakan guna pva glue.  Tu je… semua exited bila tengok plate dengan nama masing-masing!!

Sebenarnya ada banyak lagi projek2 kecil guna salt dough nih. contohnya, alphabet brooch pin – cuma lekatkan pin kat belakang huruf , kalau nak buat fridge mangnet, lekatkan magnet kat belakang dough tu. Satu lagi saya buat hiasan pada gelang tangan (kena buat lubang sebelum keraskan dough). Seronok bermain dengan salt dough ni… cubalah di rumah, murah dan mudah!!

 

Leave a comment