Bling Bling Eye Mask

Manik2 pelbagai warna memang mudah menarik minat kanak2, apalagi kalau digabungkan dengan bulu2 ayam!!! Bila keluarkan dua benda ni muka budak2 tu pun berubah jadi exited!

Projek kali ni mudah je, sesuai untuk anak2 pra sekolah. Hanya perlukan kertas kotak terpakai atau cardboard, gam, bulu ayam, manik pelbagai warna dan lidi sate.

Potongkan cardboard berbentuk rectangle, tebuk lubang untuk 2 mata. Lepas tu, sapukan gam yang banyak ke atas cardboard tersebut. Tuangkan manik2 ke dalam pinggan dan telangkupkan cardboard yang bergam tadi ke dalam pinggan. Tekan dan make sure banyak manik2 terlekat di cardboard. Lepas tu, bolehlah kemaskan manik2 yang terlekat tu, kalau patut ditambah, tambahlah supaya keseluruhan cardboard dipenuhi manik2.

Keringkan cardboard tadi supaya mudah untuk tampalkan bulu2 ayam disekelilingnya. Saya tak jumpa bulu ayam yang loose, yang ada cuma yang sudah dijadikan tali, jadi proses nak lekatkan tali tu agak susah untuk kanak2 pra-sekolah. Kalau guna bulu ayam yang loose lebih mudah kot….

Bila dah siap, tapekan lidi sate dibahagian tepi cardboard. Kami guna kertas kotak, jadi hanya perlu cucuk lidi sate tersebut.

Dah siap pun.. tengoklah budak2 ni bergaya…

 

Leave a comment