Latihan Melukis – Grid Drawing

Bila ada masa terluang dalam kelas, saya beri tugasan melukis unutk mengisi masa sebelum kelas selesai.

Anak2 memang nampak lebih seronok bila buat craft. Jadi bila saya bagi tugasan untuk buat drawing semua takut … takut tak cantik. Tapi kelas ni bukan tentang cantik tak cantik, so at last they all manage to take up the challenge dan hasilnya, mereka sendiri tak sangka.

Saya pun tak terror melukis, tapi tips yang saya tahu kalau nak belajar melukis antaranya ialah menggunakan grid. So untuk kanak2 berusia 10 tahun ke bawah, saya cari gambar kartun kegemaran dan paling mudah – Spongbob Squarepants, lepas tu letak di tengah grid dan suruh mereka sambung setengah lagi drawing tu. Dengan cara ni, mereka akan fokus melukis mengikut turutan kotak2 grid dan bukan secara keseluruhan.

Gambar di atas untuk mereka berumur 12 tahun. Untuk mereka, saya cuba free template yang saya dapat dari blog ni.  Thanks to the blog owner – Kathy. Mula2 memang mereka tak yakin langsung, tapi bila dah cuba seronok pula!

 

3 thoughts on “Latihan Melukis – Grid Drawing

Leave a comment